Joyce Vijverberg

veterinair chiropractor en -osteopaat

Wat is dry needling?

Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht. Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur.Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet.Die blijven daar enige tijd zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zgn ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling. Wat is een triggerpoint? Een triggerpoint is een 'knoop' in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. Ik zoek naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van de klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’

• bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten

• verminderde kracht in de betrokken spier(en)

• pijnontwijkend gedrag; ‘anders’ gaan bewegen

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment - bijv. door een verkeerde beweging of een ongeval/sportletsel.

• Chronisch - bijv. door een langdurig verkeerde houding bijv door compensatie bij blokkades of

slechte stand van de hoeven.

• Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij boxrust.

• 'Slappe' ligamenten in bijv kniebanden.

• Psychologische factoren, zoals stress en depressie.

• Stand afwijkingen en/of instabiliteit

• Slecht passend zadel of tuig.

Waar richt de behandeling zich op? De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt het paard in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan, dit word de “twitch” genoemd. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Het aanprikken word herhaald totdat de “twitches” stoppen en de triggerpoint hiermee uitgedoofd is. Dit geeft direct een voelbaar en zichtbare ontspanning van de spier. De behandelde spieren voelen wel vermoeid en zwaar aan, hierdoor kan het paard eerst wat stijver worden alvorens hij soepeler word.

Wat gebeurt er daarna?

De behandeling kan een paard veel spierpijn geven. Dit is bij het ene paard erger dan bij de ander. De spierpijn komt voort uit het feit dat er bij het uitdoven van de triggerpoints veel lactaat (melkzuur) vrijkomt. Zoals bij iedere spierpijn is het belangrijk het paard in beweging te houden en niets te forceren. Na de behandeling zal ik u hier ook advies over geven.

Ik ben opgeleid en gecertificeerd bij het opleidingsinstituut ´Dry Needling Nympha Minnaar`.